Intervju! :D

William Spetz är en av Sveriges just nu hetaste youtubestjärnor. Ajour uppmärksammade honom i serien ”Sveriges största youtubestjärnor” för några månader sedan. Bara sedan dess har han nästan dubblerat antalet fans och youtubevisningar. Hans största klipp har nyligen passerat miljonen och i helgen fick han uppleva exakt hur stort det är. När han bjöd in sina fans till picknick överfölls han – av lovord och autografblock.
För Ajour berättar han om den första fanträffen och om sitt hemliga projekt i sommar.

Hur känns det idag, dagen efter den stora picknicken?
- Asbra! Igår hann jag som inte ta in det, eftersom allt hände så fort och jag är verkligen inte van vid sådant där, men idag kan jag verkligen njuta av det. Folk mejlar och tackar för bilden eller autografen och man blir som bara glad, längst ned i själen. Att människor uppskattar en för den man är, i stor eller liten grad, det är något otroligt kraftfullt, säger William Spetz.

Hur kom det sig att du anordnade picknick? 
- Då och då får jag meddelanden i Facebook-gruppen där folk vill att jag och mina vänner ska besöka deras stad och anordna någon slags träff, och då tänkte jag och Tora att nästa gång vi var i huvudstaden så skulle vi göra något sådant. Dock ville vi inte ha en ”fanträff”, med autografbord och fula idolkort, eftersom det bara kändes så stelt och äckligt klyshigt, och vi visste ju inte heller vad vi kunde förvänta oss, så vi körde på picknick i parken.

Jag anar att du förstod att det skulle bli visst intresse – var du förberedd på anstormningen?
- Jag gjorde ett event på Facebook, och där stod det ju att drygt 200 personer skulle anlända, men av erfarenhet litade jag inte alls på det. Det har funnits gånger då jag och kompisar anordnat evenemang med ”500 personer”, och när det väl kommer till kritan sitter vi där 13 stycken med tavlor och målarfärg redo att måla av 500 personer…som plötsligt blev 3. Så jag var inte förberedd på det alls. Tvi mig.

Berätta lite om vad som hände – hade du med dig picknickmat och filt? Slog du dig bara ner i parken och så stormade folk?
- Vi hade med oss en massa fika och hade planerat att bara få sitta och tjocka oss, kanske träffa några nya människor. När vi kom dit mötte vi 3 ”fans” (konstigt att kalla dem det) och vi snackade och jag tänkte ”ja, men det här är ju lugnt”. Sedan såg jag en hjord av tonåringar 30 meter bort. ”Kanske några skolklasser på semester” tänkte jag, men sedan började de springa mot oss och då förstod jag hur jävla galet det var!

Ditt mest populära youtubeklipp har precis paserat miljonen. Jag gissar att det är svårt att förstå hur många det är, hur populär du är. Blir det lättare att förstå efter en sådan här grej?
- Det blir det verkligen, jag har nog levt i en bubbla då jag suttit hemma i mitt rum och kollat hur många visningar jag har. Att sedan komma ut och möta en massa människor i min ålder som uppskattar det jag gör så mycket, det är overkligt. Som jag sa tidigare, det kändes som om alla dem var anställda av någon för att jag skulle bli glad. För det blev – och är – jag verkligen.

I sommar gör du ett hemligt videoprojekt med en produktionsbyrå. Du har sagt att du därför inte gör fler youtubeklipp i sommar. Kan du berätta mer om projektet?
- Jag kan säga att det är ingen långfilm, som vissa sagt att de trott, så mogen är jag inte än, haha. Dock är det ett projekt som kommer ta upp all min tid för resten av sommaren och som låter mig fokusera mer på skådespeleri och agerande, som är det jag älskar att göra.


Kommentarer
Postat av: Anna

Haha vad kul! vilken bra intervju!! :D

2012-07-09 @ 18:31:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0